Friday 28 June 2013

Recycle craft dari surat khabar lama..

Assalamualaikum..

Ponnn..Ponnn...Surat khabar lama...surat khabar lama.. Ponn..Ponnn...

Pagi-pagi hari minggu mesti ada apek bawak lori kutip paper lama kan. Hahaha.. Dulu masa kecik-kecik, pernah jugak la aku menjual barang-barang recycle ni untuk dapat duit poket. Tapi aku jual tin-tin minuman kosong tu. Berpeluh-peluh keliling kampung ngan member-member semata-mata nak cari tin-tin minuman yang orang buang tu. Dapat la paling banyak RM5, pastu kena kongsi plak ngan kawan-kawan lain kan. Masa tu dah kira banyak sangat la kononnya. Hehehe.. Kelakar plak bila imbas memori zaman kecik-kecik dulu. Oklah, harini aku bukan nak cerita pasal tin-tin recycle tu, tapi aku nak cerita pasal surat khabar lama. Apa yang boleh kita buat dengan surat khabar lama tu selain dari dijual kat apek bawak lori tu dengan bayaran yang sudah semestinya tak berapa banyak tu. 

Harini aku bukan nak buat tutorial, just nak share jer ape yang aku dapat buat last weekend sebab benda-benda yang aku buat ni pon semua aku tiru jer dari video-video kat YouTube tu. Korang boleh search jer pasal barang-barang craft ni, sure selambak keluar nanti. Nak tak nak jer cuba. Hahaha..



Aku suka buat craft sambil melayan drama Korea. So, mata pandang PC, tapi tangan tetap jalan. So, dua kerja dapat disiapkan dalam satu masa. Kan seronok macam tu. Masa jimat, hasil hebat..Hahaaha.. Angkat bakul sendiri nampak... Okey, craft yang aku buat ni just pakai surat khabat lama jer sebagai bahan utama. So, dapat la jimatkan duit disamping menjaga kebersihan alam sekitar kan. 

Craft yang aku buat ni lebih kepada tempat untuk simpan barang-barang kecik. Dengan kata lain bekas untuk simpan kerongsang khususnya. Memang masa aku buat ni dalam kepala aku nak simpan kerongsang jer..Hahaha..

So, inilah hasilnya setelah berhempas pulas selama beberapa jam.. 


Ini hasil yang pertama. bebunga kuning sebagai hiasan.. 

See..dalamnya boleh bukak n simpan something.. :p

Say hi to this ladybird! 


Yeeaa..lepas siap dua ni dah letih dah sebenarnyer.. Tapi still nak try satu lagi..
Eh..ape agaknye ni?
Jeng jeng jeng...Sang kura-kura menyusul.. kalerful lagi tu..susah giler nak kaler camtu tau.. Haha..



Inilah hasil cuti-cuti aku kali ni..

Selamat bertemu lagi yer..

Babai..

No comments:

Post a Comment